BHP Iwa | doradztwo i szkolenia BHP PPOŻ - Tczew, Gdańsk, Gdynia | pomorskie

BHP Iwa
doradztwo i szkolenia BHP PPOŻ
Tczew, Gdańsk, Gdynia | pomorskie

Newsletter

Piątek, 30.01.2015

Kogo obowiązują szkolenia z zakresu ochrony przeciwpożarowej?

Wraz z nowelizacją kodeksu pracy pod koniec 2008 roku, na pracodawców został nałożony nowy obowiązek, a mianowicie wyznaczenie w zakładzie pracy pracowników wykonujących działania w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników (Art. 209(1) §1 pkt 2), a także poinformowanie pozostałych pracowników o wyznaczonych oosbach (Art.207(1) §1 pkt 3). Kogo obowiązuje ten przepis? Jakie kwalifikacje powinny mieć takie osoby?

 

Choćby wydawało się w pierwszym momencie, że zapis powstał tylko po to, aby utrudnić życie pracodawcom (wywołał liczne kontrowersje), ma on na celu tak naprawdę poprawę bezpieczeństwa i zdrowia pracowników. Wyznaczenie osób odpwoiedzialnych za zwalczanie pożarów i ewakuację pracowników, nie oznacza, że w sytuacji zagrożenia, sami mamy bawić się w strażaków i w ogóle nie wzywać służb ratowniczych. Osoba ta ma być jedynie doraźnym wsparcie pełniąc swoje obowiązki do czasu przybycia jednostek ratowniczych. Po przybyciu odpwoiednich służb na miejsce zdarzenia, to one przejmują prowadzenie akcji ewakuacyjnej i ratowniczej.

 

Szkolenia dla pracowników w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji 70 zł./osobę

 

Omawiany przeze mnie obowiązek dotyczy wszystkich pracodawców. Przypomnijmy, że pracodawcą stajemy się w momencie zatrudnienia pracownika. Czy to oznacza, że jeżeli mamy 1 pracownika musimy wypełnić wspomniane wyżej zapisy? Tak. Nie ma tu też żadnego wpływu fakt, czy obiekt, w którym prowadzimy działalność jest naszą własnością czy jedynie go dzierżawimy. Jest tylko jedna sytuacja, któa zwalnia pracodawcę z tego obowiązku - mówi o tym Art. 209(1) §4 KP: "W przypadku zatrudniania przez pracodawcę wyłącznie pracowników młodocianych lub niepełnosprawnych - działania, o których mowa w §1 pkt 2, może wykonywać sam pracodawca".

 

Kogo powinniśmy wybrać? Ile powinno być takich osób?

 

O wyborze decyduje tylko i wyłącznie pracodawca, od niego więc zależy ile będzie takich osób i kogo wyznaczy. Bardzo istotne jest jednak wziąć pod uwagę czynnik najważniejszy - czyli rodzaj działalności oraz rodzaj i poziom zagrożeń na stanowiskach pracy. Oczywiste jest, że jeżeli prowadzimy działalność, w której wykonywane są np. prace niebezpieczne pożarowo lub wystąpują strefy zagrożenia wybuchem, osób tych powinno być więcej niż przy pracach biurowych. Istotne jest również ilość oddziałów firmy oraz liczba zmian i brygad. Jeżeli firma posiada kilka oddziałów, w różnych miejscach Polski czy świata, nie wystarczy wyznaczyć tylko jednego pracownika na całą firmę, wręcz przeciwnie, w każdym oddziale powinna być wyznaczona taka osoba. Mało tego , jeżeli pracownicy pracują na 3 zmianach roboczych, na każdej zmianie powinien być wyznaczony pracownik do zwalczania pożarów i ewakuacji oraz udzielania pierwszej pomocy.

Jeżeli chodzi o wypełnienie omawianego obowiązku, tak naprawdę przepisy nie mówią wprost w jaki sposób powinniśmy poinformować pracowników o osobach odpowiedzialnych za zwalczanie pożarów i ewakuację, jednakże ważne jest aby każdy pracownik taką informację otrzymał. Najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się być zastososwanie zwyczajowo przyjętego u danego pracodawcy sposobu przekazywania infirmacji (mail, obwieszczenie, komunikat słowny, informacja indywiudalna w ramach instruktażu wstępnego itp.). Każda zmiana w tym zakresie powinna być natychmiast aktualizowana. 
Jeśli chodzi natomiast o pracowników wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy, informacje zawierające imię i nazwisko, stanowisko oraz numer kontaktowy, powinny być wywieszone w punktach pierwszej pomocy i przy apteczkach (zob. § 44 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny prac, tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.).

 

Autor: Iwona Augustynowicz
Udostępnij: